Torsby Sportbladet har pratat med Nordvärmlands FF tränaren Mattias Gerke efter matchen mot IFK Ölme.
Förvisso en del matcher kvar men denna match var extremt viktig för både er och de, hur förberedde ni er inför matchen?
Få lag som vill spela söndagsmatch i midsommar helgen och i ett pågående fotbolls-VM. Vi ville spela före helgen men det gick Ölme inte med på, så bara att finna dig i det för oss.
Hur upplevde du laget när ni samlades inför matchen?
Killarna kom väl förberedda till matchen så kan inte klaga över det, det som störde oss mest är väl att vi har mycket sjukdom i truppen för tillfället.
Ni saknade både Rasmus, Ivar och Elliot stora avbräck i denna viktiga match?
Ja tre givna startspelare om dom varit tillgängliga.
Tre spelare centralt i banan som är svåra att ersätta.
Hur analyserar du matchen?
Vi har en matchplan som jag tycker killarna följer bra. Vi har stort bollinnehav men behåller lugnet och bygger bra bakifrån.
Vi får bättre utdelning på våra chanser än i tidigare matcher. Värmen gör att tempot går ner i andra, men vi behåller lugnet och kontrollerar hela matchen på ett bra vis.
Var det den matchbilden du förväntade dig inledningsvis?
Jag hade dålig koll på Ölme, men hade nog förväntat mig lite högre press från dom. Men skönt för oss att kunna bygga upp våra anfall hela vägen från Robin.
Måste ha varit skönt när du såg Alexander Fallgren göra 1-0 i den 15:e minuten, viktigt att göra det första målet i sådana här matcher?
Ja verkligen, även om vi vara det klart bättre laget så var det ångestfyllt före matchen.
Roligt för Falle att få göra första två målen, tycker det var han som tog tag i matchen för oss.
Dom hotade främst på kontringar och inledningsvis så hade dom minst två som blev riktigt farliga, gjorde du något taktiskt ändring för efter ca 30 minuter så kändes det som att dom inte lyckades komma på kontringar?
Vi pratade om att alltid understödja varandra i försvarsspelet, något som inte riktigt skedde i början. Men efter att vi började göra det då kändes det ganska lugnt.
3-0 i halvtid, vad pratade ni om inför den andra halvleken?
Vi var ganska nöjda med halvleken och över det tålamod vi hade i spelet.
Så det viktigaste var att fortsätta vara påkopplade och inte slappna av.
Andra halvlek blev något ”avslaget” jämfört med den första halvleken, var det något medvetet från er sida eller var det något som bara blev så?
Värmen gjorde sitt är jag ganska säker på. Sen hade vi ingen anledning att chans spela, utan det viktigaste var att kontrollera matchen i andra halvlek.
Ni vinner till slut med 5-0. Vad är du mest nöjd med samt minst nöjd över?
Fem mål framåt och hållen nolla bakåt, det var väl precis det man önskade före matchen.
Är väl inte missnöjd med något, men nu önskar jag att alla är friska framför…
Viktig seger och lite arbetsro men ni har två matcher kvar innan sommaruppehållet och några poäng till innan sommaruppehållet vore viktigt?
Det var så klart en måstematch för oss. Vi har spelat riktigt bra periodvis på slutet så jag både hoppas och tror vi kan knipa några poäng till även om motståndet är tuffare.

